Дійшли нарешті мої руки і очі до Проєкту професійного стандарту за професіями "Вчитель початкових класів ЗЗСО", "Вчитель ЗЗСО", оприлюдненого днями на офіційному сайті МОН України. Наше шановане відомство запрошує до ознайомлення і обговорення - не проходьте повз, приєднуйтесь, колеги.
До речі, Кабмін займається розробленням і затвердженням профстандартів за різними напрямками ще з 2017 року - ось і до вчительства дійшла черга. Проєкт розроблено МОН, а перевіряти вчителів на відповідність професійному стандарту буде Науково-дослідний Інститут праці і зайнятості населення Міністерства соціальної політики і НАН України. Затверджуватиме Професійний стандарт Міністерство розвитку економіки та сільського господарства України. (Це так має бути чи я чогось не розумію?🤔 )
Чого очікувати від цього документу? Очевидно, він має на меті чітко сформулювати критерії, яким має відповідати особа, якщо вона хоче носити горде звання педагога. Проте якщо ви маєте стосунок до освіти, нічого критично нового ви для себе не відкриєте. Хоча... давайте поміркуємо.
Пункт 1.1. чітко окреслює основну мету професійної діяльності вчителя ЗЗСО:
Гаразд, це ми знали. Адже саме для цього ми з вами прийшли до школи - щоб навчати, виховувати та розвивати учнів, чи не так?
Далі читаємо умови роботи та умови допуску до роботи, в тому числі перелік документів, що підтверджують кваліфікацію вчителя. До речі, вільне володіння державною мовою є обов'язковим! Важливий момент в цій частині - підвищення кваліфікації. Документ зазначає наступне:
Законодавством передбачено обов'язкове щорічне підвищення кваліфікації та проведення атестації не рідше ніж один раз на 5 років.
Отож, колеги, курсів при ОІППО раз в п'ятирічку тепер, очевидно, не достатньо. Та й взагалі, безперервний професійний розвиток - одна з важливих трудових функцій, якій приділено окрему увагу в документі. Про неї поговоримо трішки далі.
Професійний стандарт передбачає володіння вчителями загальними компетентностями, серед яких:
А далі - 16 сторінок ретельного опису трудових функцій з детальним переліком професійних компетентностей! Що ж, поїхали:
Значна увага приділяється емоційно-етичній компетентності (і це добре, адже розвиток емоційного інтелекту дітей - це вимога часу), інклюзивній, рефлексивній, компетентності педагогічного партнерства... Важко сказати, що з цього усього важливіше - це як пазл: не вийде повної картинки ідеального вчителя без котрогось із елементів 😄
До речі, мовно-предметна компетентність передбачає не лише володіння державною мовою (про що вже зазначалося вище), а й здатність до спілкування іноземною на побутовому рівні для вчителів, які не викладають ІМ (як на мене, то це трохи перебір, проте хтозна!). Разом з тим, вчителі іноземної мови мають володіти нею на рівні В2, С1.
Словом, сучасний вчитель - і швець, і жнець, і на дуду грець! Стільки всього має знати й уміти, що навіть мені стає не по собі (а я не перший рік у школі!)
Далі документ містить ще 16 сторінок з переліком і детальним описом професійних компетентностей вчителя відповідно до кваліфікаційної категорії - від спеціаліста до вищої категорії. Тепер ви зможете чітко побачити своє місце в цій системі координат.
Зазначу знову, що це лише проєкт, який зараз перебуває на етапі обговорення. Всі зауваження та пропозиції до нього приймаються до 20 травня 2020 року в письмовому вигляді або електронною поштою за адресами:
Міністерство освіти і науки України, проспект Перемоги, 10, м. Київ, 01135
Детальніше про процес громадського обговорення Професійного стандарту можна дізнатися на офіційному сайті МОН
Чого очікувати від цього документу? Очевидно, він має на меті чітко сформулювати критерії, яким має відповідати особа, якщо вона хоче носити горде звання педагога. Проте якщо ви маєте стосунок до освіти, нічого критично нового ви для себе не відкриєте. Хоча... давайте поміркуємо.
Пункт 1.1. чітко окреслює основну мету професійної діяльності вчителя ЗЗСО:
Організація навчання, виховання та розвитку учнів шляхом формування компетентностей, необхідних для успішної самореалізації та продовження навчання, світогляду, а також розвитку інтелектуальних, творчих і фізичних здібностей учнів.
Гаразд, це ми знали. Адже саме для цього ми з вами прийшли до школи - щоб навчати, виховувати та розвивати учнів, чи не так?
Далі читаємо умови роботи та умови допуску до роботи, в тому числі перелік документів, що підтверджують кваліфікацію вчителя. До речі, вільне володіння державною мовою є обов'язковим! Важливий момент в цій частині - підвищення кваліфікації. Документ зазначає наступне:
Законодавством передбачено обов'язкове щорічне підвищення кваліфікації та проведення атестації не рідше ніж один раз на 5 років.
Отож, колеги, курсів при ОІППО раз в п'ятирічку тепер, очевидно, не достатньо. Та й взагалі, безперервний професійний розвиток - одна з важливих трудових функцій, якій приділено окрему увагу в документі. Про неї поговоримо трішки далі.
Професійний стандарт передбачає володіння вчителями загальними компетентностями, серед яких:
- громадянська
- соціальна
- культура самовираження
- лідерська
- підприємницька
А далі - 16 сторінок ретельного опису трудових функцій з детальним переліком професійних компетентностей! Що ж, поїхали:
Застосування
сучасних змісту освіти, методик і технологій
|
Мовно-комунікативна компетентність
|
Предметна компетентність
|
|
Інформаційно-цифрова компетентність
|
|
Партнерська
взаємодія з учасниками освітнього процесу
|
Психологічна компетентність
|
Емоційно-етична компетентність
|
|
Компетентність педагогічного партнерства
|
|
Організація
здорового, безпечного, розвивального, інклюзивного освітнього середовища
|
Інклюзивна компетентність
|
Здоров’язбережувальна компетентність
|
|
Проєктувальна компетентність
|
|
Управління
освітнім процесом
|
Прогностична компетентність
|
Організаційна компетентність
|
|
Оцінювально-аналітична компетентність
|
|
Безперервний
професійний розвиток
|
Інноваційна компетентність
|
Здатність до навчання впродовж життя
|
|
Рефлексивна компетентність
|
Значна увага приділяється емоційно-етичній компетентності (і це добре, адже розвиток емоційного інтелекту дітей - це вимога часу), інклюзивній, рефлексивній, компетентності педагогічного партнерства... Важко сказати, що з цього усього важливіше - це як пазл: не вийде повної картинки ідеального вчителя без котрогось із елементів 😄
До речі, мовно-предметна компетентність передбачає не лише володіння державною мовою (про що вже зазначалося вище), а й здатність до спілкування іноземною на побутовому рівні для вчителів, які не викладають ІМ (як на мене, то це трохи перебір, проте хтозна!). Разом з тим, вчителі іноземної мови мають володіти нею на рівні В2, С1.
Словом, сучасний вчитель - і швець, і жнець, і на дуду грець! Стільки всього має знати й уміти, що навіть мені стає не по собі (а я не перший рік у школі!)
Далі документ містить ще 16 сторінок з переліком і детальним описом професійних компетентностей вчителя відповідно до кваліфікаційної категорії - від спеціаліста до вищої категорії. Тепер ви зможете чітко побачити своє місце в цій системі координат.
Зазначу знову, що це лише проєкт, який зараз перебуває на етапі обговорення. Всі зауваження та пропозиції до нього приймаються до 20 травня 2020 року в письмовому вигляді або електронною поштою за адресами:
Міністерство освіти і науки України, проспект Перемоги, 10, м. Київ, 01135
profstandart2020@gmail.com
Коментарі
Дописати коментар